Kriisiviestintä on koko johtoryhmän asia
Miten organisaationne kohtaa kriisitilanteet? a) Organisoidumme vasta, jos ja kun jotain tapahtuub) Olemme hiljaa ja toivomme, ettei kukaan kuulec) Varaudumme, mutta emme panikoi Kriisit voivat tipahtaa syliin monesta suunnasta, organisaation sisältä tai ulkoa. Ne voivat olla hyvinkin ennakoimattomia, yleensä aina yllättäviä ja arkiset rutiinit täydellisesti sotkevia tilanteita. Etenkin pienten organisaatioiden haasteina kriisitilanteissa ovat viestinnän niukat…
Media monimutkaisessa maailmassa
Tein hiljattain eräälle media-alan asiakkaalle strategiatyön tueksi katsausta journalismin ja mediankäytön muutoksista. Kahlasin läpi toistakymmentä trendiraporttia ja kyselytutkimusta. Niistä voisi kirjoittaa blogien sarjan, mutta tässä päällimmäiset mietteeni. Media-, markkinointi- ja teknologiatoimijoiden analyysejä yhdistää muutama selkeä teema, kuten tekoälyn, ilmastokriisin ja polarisaation aiheuttamat ilmiöt. Vahvana kaikuna paistaa myös epätietoisuuden ilmapiiri. BBC Projections -raportti Things are not…
Tiukka paikka? Väliaikainen ammattijohtaja upottaa kädet saveen muutoksessa
Yllättikö muutos, loppuvatko käsiparit? Jokainen organisaatio kohtaa erilaisia muutoksia, niin suunnitelmallisia kuin yllättäviäkin. Interim-johtaja eli väliaikainen ammattijohtaja tukee tilanteissa, joissa halutaan vahvistaa organisaatiota murroskohdissa tai akuuteissa johtamistarpeissa. Johtajuusvajeita syntyy tyypillisesti johtajien vaihtuvuuteen tai nopeasti toteutettuihin organisaatiomuutoksiin liittyen. Näitä akuutteja tilanteita pyritään usein ratkomaan niin, että kollega ottaa naapurin tontin hoidettavakseen oman työn ohessa. Tämä ratkaisu…
Kun hashtag kuoli, #rip
Sosiaalisen median ammattilaisten piirissä liikkuu huhu, että hashtag on kuollut. #Rip. Hashtagien tehokkuus ja merkitys sosiaalisen median markkinoinnissa on havaittavasti laskenut. Somenatiivi ”uusi sukupolvi” käyttää hashtagejä tuntuvasti vähemmän kuin vanha Twitter ja Instagram -kansa. Hashtagien kuolema ei ole helppo paikka somealustoille, sillä hakukoneoptimoinnin strategioiden on sopeuduttava näihin muutoksiin ylläpitääkseen näkyvyyttä ja käyttäjien sitoutumista. Miten julkaisujen…
Kilpailukykyä viestinnän johtamisella
Onko viestintä osa johtamisjärjestelmää vai ”kaikkien asia”? Voiko jokainen olla oman työnsä ohessa viestinnän ammattilainen? Tarvitseeko brändiä erikseen johtaa? Olen toiminut erilaisten johtoryhmien kanssa erilaisissa organisaatioissa ja oppinut, että viestinnän positio jakaa johtamismallit karkeasti kahteen kastiin: viestintäjohtaja on luonteva osa johtoryhmää tai viestinnän hoitaminen on vastuutettu jonkin toisen substanssialueen johtajalle. Malli ei katso kokoa, vaan…
Vierailijablogi: muuttua vai juuttua?
Oletko pohtinut, miten lisätä organisaatiosi muutoskyvykkyyttä näinä hektisinä aikoina? Miten saada organisaatio ja yksilöt oppimaan itseohjautuvasti? Mikä siinä on niin pirun vaikeaa? Ja voiko oppimiseen ja kehittämiseen suorastaan rakastua? Viisaat ja tyhmät Vuosikausia yritysten ja korkeakoulun rajapinnassa toimineena olen päivä päivältä enemmän ihmeissäni siitä, miten vanhanaikainen käsityksemme oppimisesta tänä päivänä on. Uskomme edelleen siihen, että…
Vierailijablogi: saavutettava sisältö, kirosana vai helpotus?
Suomessa on yli miljoona ihmistä, jotka tarvitsevat saavutettavuutta. Meille lopuillekin siitä on huomattavasti hyötyä. Saavutettavuus on yhdenvertaisuutta. Kun tuotat verkkopalvelut ja sisällöt saavutettavasti, varmistat samalla koko kohderyhmän paremman tavoittavuuden. Saavutettavuusdirektiivi velvoittaa julkishallintoa toteuttamaan verkkopalvelut WGCA-standardin mukaiseksi. Saavutettavuus ei kuitenkaan ole vain tekninen asia, vaan mitä suurimmassa määrin päivittäisen viestinnän ytimessä, oli kyse kieliasusta tai visuaalisesta…
Uusi viestintä- ja mediavalmennus kuntavaikuttajille
Kuntakenttä muuttuu historiallisella tavalla. Muutos haastaa kuntapäättäjien viestintä- ja mediataidot, kuntien brändin ja vetovoiman sekä johtamiskäytännöt ja päättäjien keskinäiset suhteet, joissa viestintä on avainasemassa. Fugu Media on valmistellut tiedolla johtamisen palveluita tarjoavan Kuntamaiseman (osa NHG Finland Oy:tä) kanssa ohjelman, jonka avulla kuntavaikuttajat voivat vahvistaa viestintä- ja mediavalmiuksiaan tukemaan paremmin johtamista ja kehitystä. Etänä suoritettava valmennus…
Sosiaalisen median lasinen labyrintti
Tilastokeskuksen vuosittain julkaisemien ”Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö” ja ”Tietotekniikan käyttö Suomessa” -tutkimusten mukaan vuonna 2022 sosiaalista mediaa käytti 70% suomalaisista eli noin 3 900 000 henkilöä. Myös 79 prosenttia vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä käytti sosiaalista mediaa. Vaikka olemme omaksuneet eri sosiaalisen median palvelut nopeasti, palveluiden käyttö haastaa arkiajattelumme monin eri tavoin. Valmentaessani asiantuntijoita…
Hyvän työelämän puolesta
Fugu Media ui jälleen. Muutama vuosi sitten tämä yhden naisen toimisto jäi hyvässä nousukiidossa odottamaan paluuta. Nyt on sen aika. Tällä kierroksella unelma ja pitkän tähtäimen tavoite on kasvattaa Fugu toimistoksi, jossa alan huipputyypit voivat toteuttaa ammatillisia intohimoja yhdessä. Yhteiskunta janoaa hyvää johtajuutta Syy Fugun taukoon oli saamani vastaansanomaton työtarjous tapahtuma- ja medialiiketoimintaan keskittyneen KL-Kustannuksen…
Vastuullisuus johtamisessa
– pinnallista hypeä vai tuloksellinen strategia?
Johtamisen vastuullisuutta mitataan tyypillisesti esg-mittareilla sosiaalisen vastuun (s) ja hyvään hallintotapaan liittyvien mittareiden avulla (g). Vastuullinen johtaminen on henkilöstöjohtamisen lisäksi päätöksenteon vastuullisuutta sekä kykyä johtaa vaikkapa verkostoja, taloutta ja kehitystä vastuullisesti. Esimerkiksi hiilijalanjälkeen liittyvät ympäristömittarit (e) ovat vastuullisuuden johtamisen kulmakiviä, mutta keskityn ennen kaikkea kahteen ensimmäiseen teemaan. Merkityksellistä tulosta Johtamisesta on kirjoitettu läkähdyttävän paljon. Uhmaan…
Missä olet vihreä viestintä?
Helsingissä vihreiden vaalimenestys herättää ansaittua keskustelua. Olen lukenut jo toista sataa kommenttia tai pika-analyysiä tappion syistä. Vihreissä on menty joko liikaa vasemmalle tai oikealle. Linja ei ole selvä. On tehty vääriä kompromisseja ja vieraannuttu alkuperäisestä luontoa suojelevasta agendasta. Hallituksen turvepäätös ja kulttuuriväen suuttumus. Betonivihreät tuhoaa lähiluonnon. Näissä varmasti piilee totuutta. Eräs tuttavani lohkaisi mielestäni parhaan…
”Ei jaksaisi aina jauhaa sukupuolista” — miksi kitara vaihtui ukuleleen
Törmäsin Twitterissä jälleen tyypilliseen yksinkertaistukseen: miksi ihmistä ei oteta vain neutraalisti ihmisenä? Miksi aina pitää korostaa erikseen naisten, tummaihoisten tai muiden vähemmistöjen olemassaoloa? Koska maailma ei ole valmis, tämä usein kaluttu aihe ansaitsee mielestäni aina uuden kirjoituksen. Vastaus kysymykseen on looginen: mikäli sukupuolten (ja vähemmistöjen) välisiä eroja ei tunnisteta, syntyy (on jo syntynyt) maailma, joka…
Sanoma ja Yle, with love <3
Suomen pienillä mediamarkkinoilla tyrskyää. Kuten hyvin tiedämme, Sanoma kanteli Euroopan unionin komissiolle Ylen tuottamista Yle Areenan sekä oppimisen sisällöistä, omin sanoin ”selkiyttääkseen markkinoita”. Kantelun pääpointtina on saada näkemys Sanoman mukaan laittomasta valtiontuesta. Asiasta on kirjoitettu jo runsaasti (linkkejä tekstin lopussa), mutta en silti malta olla kirjaamatta myös omia ajatuksia tulevia aikoja varten. Muistelen laajalla…
Hävittäkäämme laiskurien puolue
Joka vanhoja vaaleja muistelee, osa 2. Kuntavaalit, tai kunnallisvaalit, kuten niitä aiemmin kutsuttiin, ovat myös tasa-arvovaalit. Naisten määrä valtuustoissa on kasvanut tasaiseen tahtiin, mutta vielä on matkaa tasavertaiseen tilanteeseen, puhumattakaan muista vähemmistöryhmistä. Historiaprojektini on vienyt minut 30-luvun Suomeen ja etenkin Helsinkiin, jossa oli käynnissä voimakas kasvubuumi. Yhteiskunta oli ottamassa edistyksen askelia, kun naisten vapautuminen erilaisista…
Politiikan äärillä
Joka vanhoja vaaleja muistelee, osa 1. Elämme vaalinörttien parasta aikaa. Omalla kohdallani tilanne on erityisen innostava, sillä historiaprojektin myötä olen singahtanut 1930-luvun rinnakkaistodellisuuteen, jossa vaalihuumaa piisasi. Sekä eduskunta- että kunnallisvaalit järjestettiin tuolloin kolmen vuoden välein vuosina -30, -33 ja -36. Päälle vielä yhdet eduskuntavaalit 1939. Sotien takia kuntien valtuustokausi puolestaan venähti peräti yhdeksään vuoteen. Kun…
Miksi tämä blogi?
Yritykseni Fugu Media on ollut telakalla muutaman vuoden, jonka aikana toimin journalismin ja edunvalvonnan maailmassa päätoimittajana ja toimitusjohtajana. Neljän vuoden rupeaman jälkeen hyppäsin tuntemattomaan ja parhaillaan työskentelen apurahan voimin pienen historiaprojektin parissa. Aiheeni puhutteli rahoittajana toimivaa Kordelinin säätiötä ja nyt opettelen itselleni uutta tapaa kirjoittaa pitkäjänteisesti. Tavoitteena on löytää tämän päivän perspektiivistä kiinnostavia näkökulmia 30-…
Kirjoituksia Kuntalehdessä 2016-2020
Pääkirjoitukseni päättäjille suunnatussa Kuntalehdessä käsittelivät monipuolisesti ajankohtaisia aiheita, kuten ilmastotalkoita, taloutta, digitalisaatiota, hankintoja, politiikkaa ja huolta demokratian tilasta. Valonpilkahduksia, 6.2.2020 Tarvitsemme päättäjiä, 16.1.2020 Innovaatiot takaisin, 12.12.2019 A- ja B-demokratiaa, 14.11.2019 Hyte ennen sotea, 11.10.2019 Hankinta on valtaa, 13.9.2019 Vain Suomessa, 26.6.2019 Kiintiöistä eroon, 6.6.2019 Luottamus koetuksella, 16.5.2019 Mitä edustat?, 10.4.2019 Vain muutto on pysyvää, 14.3.2019…
Ikä edellä, verkko edellä vai ihminen edellä?
Media-alalla on viimeisen vuoden aikana lisääntynyt lievä ikärasismi, joka jarruttaa välttämätöntä muutosta. Olen tehnyt useampia projekteja niin kaupallisella kuin julkisellakin puolella organisaatioille, joita kaikkia ajaa valtava muutospaine. Muutospaine liikevaihdon kasvattamisesta tai pitämisestä entisellä tasolla sekä muutospaine nuorten milleniaalien tavoittamisesta. Digimaailmaan siirtymistä siivittävä ”ikä edellä” -strategia näkyy organisaatiomuutoksissa, rekrytoinneissa, yt-neuvotteluissa sekä ihan arkipäivän työssä ihmisten kohtelussa….
Vahvaa tarinankerrontaa minuutista kahteen
Miptv (MIPTV, MipTV, miptv tai #miptv2015) eli Cannesissa pidettävä maailman suurin tv-alan tapahtuma on tältä vuodelta jälleen ohi. Osto- ja myyntihulinoiden ohessa pidetyssä konferenssissa screenattiin sisältöjä, käytiin läpi uusia alustoja ja pohdittiin (jälleen), mihin broadcast on menossa. Ilahduttavaa on, että digi-sisällöt marssivat kellareiden tai vinttien sijaan nyt aivan suvereenisti samoilla isoilla lavoilla perinteisten tv-sisältöjen rinnalla. Keskusteluissa…
Toimialarajat auki ja tukea kaikille
Julkaistu Markkinointi & Mainonnan vierasblogina 14.3.2014 Vuoden sisään kaikista merkittävistä isoista mediataloista on valunut rautaista ammattitaitoa perustamaan media-alaa uudistavia startup-yrityksiä. Mediaa ja sen murrosta on jälleen käsitelty kahdessa julkaisussa: liikenne- ja viestintäministerin teettämässä laajaa huomiota keränneessä selvitystoimeksiannossa sekä Next Media -ohjelman tuloslehdessä. Selvitysmies Tuomas Harpfin raportti luo katsauksen media-alan nykytilaan ja sisältää listan toimenpide-ehdotuksia, joilla…
Asenne, rohkeus ja muutos. Nyt.
Julkaistu Markkinointi & Mainonnan vierasblogina 14.2.2014 Jos joku osa ei palvele organisaation tavoitteita, se täytyy muuttaa. Vanhat ansaintalogiikat ja toimintamallit eivät sellaisenaan siirry digimaailmaan. Osallistuin viime viikolla Teknologiateollisuuden, Digilen ja Verkkoteollisuuden päättäjäseminaariin, jossa julkaistiin vuoden 2014 Digibarometri. Sen mukaan Suomi on digitaalisten edellytysten osalta kärkimaita, mutta digitaalisuuden käyttö ja hyödyntäminen laahaa pahasti jäljessä. Tämä nähdään…
Media-alan arvoverkot solmussa
Julkaistu Markkinointi & Mainonnan vierasblogina 27.12.2013. Kauaksi on tultu reilun kymmenen vuoden takaisista ajoista, jolloin Helsingin Sanomien verkkoliitteen toimituksessa me vielä lapioimme päivän lehteä tietyllä kellonlyömällä verkkoon. Selvitimme Digital Media Finlandissa Liikenne- ja viestintäministeriön tilauksesta markkinointiviestinnän muutostekijöitä ja niiden vaikutuksia suomalaiselle media-alalle, erityisesti sanomalehdille. Yhdeksi seitsemästä muutostrendistä nousi sisältöjen ja jakelukanavien irtoaminen toisistaan. Kauaksi on…
Kirjava kirjabisnes
Julkaistu DMF:n blogissa 28.10.2013 Olen hiljattain pakannut muuttoa varten lukuisia laatikoita täyteen kirjoja. Huomasin, että osasta on tullut ongelmajätettä, jonka kohtalona on divarien tai kierrätyksen sijaan kaatopaikka. Kirjojen ystävälle havainto on tukala. Viikonloppuna Helsingin kirjamessuilla kirjabisneksen tulevaisuus ei juuri puhuttanut ja esimerkiksi e-kirjoja markkinoitiin vain parilla ständillä, vaikka suurempi muutos alalla on jo käynnissä. Muutos…
Palkitsevia irtisanomisia, iloisia laskunmaksajia ja lumoutuneita asiakkaita
Julkaistu Markkinointi & Mainonnan vierasblogina 6.9.2013 Informaatiotulvan, valintojen määrän kasvun ja tehostamisen aikakaudella käyttäjälähtöisyys korostuu, oli kyse palvelu-, tuote- tai sisältöbisneksestä. Oletko joskus törmännyt palveluun tai kestotilaukseen, joka olisi helppo irtisanoa – suorastaan miellyttävä? Sellaisen tarjoajan asiakkaaksi on ilo palata. Palvelupolku. Customer journey. Olen matkannut näillä poluilla viime aikoina paljon. En vain siksi, että se…
Millainen televisio olisi, jos se keksittäisiin nyt?
Menneellä viikolla järjestettiin vuotuinen MIPTV-tapahtuma Cannesissa jo 50. kertaa. Tv-sisältöjen osto- ja myyntikarnevaalien lisäksi tapahtumassa puitiin jälleen alan nykytilaa ja tulevaisuutta. Digitaalisen median ja teknologian roolia käsiteltiin etenkin rinnakkaisessa MIPCube-tapahtumassa. Itselläni oli takana parin vuoden tauko osallistumisessa ja oli mukava nähdä, miten vastakkainasettelu ns. perinteisen television ja transmedian välillä oli jo hävinnyt lähes kokonaan. Second screen, multiplatform…
Kansalainen C muuttaa mediaa ja sen mittaamista
YouTube saavutti jälleen yhden virstanpylvään, kun se ylitti miljardin kuukausittaisen käyttäjän rajan. Googlen mukaan ”YouTube kuuluu sukupolvi C:n jokaiseen vuorokaudenaikaan”. ”Generation C” on tunnistettu ensimmäisen kerran jo joitain vuosia sitten. Olennaista on ikään perustuvan X- ja Y-jaottelun syrjäyttäminen käyttäytymiseen perustuvalla määrittelyllä. C määritellään yleisimmin termillä ”connected”, mutta sitä on käytetty kuvaamaan myös ”content”- tai ”communication” -sukupolvea….
Sponsorointia, ohjelmayhteistyötä vai ylisuojelua?
Markkinointi & Mainonta uutisoi eilen, että viestintävirasto on lähettänyt Sanoma Entertainmentille selvityspyynnön, joka koskee yhtiön radiokanavien ja Ilta-Sanomien uutisyhteistyötä. Lain mukaan ”sponsoroinnilla tarkoitetaan audiovisuaalisten sisältöpalvelujen, audiovisuaalisten ohjelmien taikka radio-ohjelmien tai radiotoiminnan rahoitusta tai muuta taloudellista tukemista, jonka tarkoituksena on tuen antajan hyödykkeiden myynnin tai tuen antajan tunnettuuden edistäminen, jos tuen antaja ei harjoita ohjelmien tai radio-ohjelmien tuotantoa…
Suomalaisen television pelastaa suomalainen tuotanto
Televisio on in. Minulle televisio on yhtä kuin televisio-ohjelmat, joita jaellaan televisioksi kutsutun laitteen, tietokoneen tai mobiilin välityksellä netin yli tai ns. perinteisin menetelmin. Televisio on lineaarista ja siirrettyä katselua sekä ei-lineaarista on demand -sisältöä. Vanhan lineaarisen television saa helposti älykkääksi ja ei-lineaariseksi vaikkapa AppleTV:n avulla. Suomalaiset katsovat televisiota enemmän ja monipuolisemmin kuin koskaan. Samalla…
Median poteroituminen näivettää median
Luin tänään Kauppalehdestä (siitä paperisesta) Yleisradion toimistusjohtajan Lauri Kivisen haastattelun. Juttu jätti paikoin hieman hämmentävän olon. Mihin jäi tulevaisuusorientoitunut, terävä analyysi median kehityksestä? Onko Yle palannut norsunluutorniin ja unohtanut kuluttajat sekä muun yritysmaailman? Kivinen arvaa valistuneesti, että Suomesta valui toistasataa miljoonaa euroa amerikkalaisille verkkoyhtiöille, lähinnä Facebookille ja Googlelle. ”Raha on pois suomalaisilta lehdiltä ja medioilta – suomalaisesta sisällöntuotannosta….
Yrittäjyyden suolaa ja sokeria
Vuodenvaihde on paitsi yritykseni Fugun tilinpäätöksen aikaa, myös hyvä hetki tarkistaa oman pään sisäinen status. Aika ajoin pohdin, haluanko jatkaa yrittäjänä vai viekö paluu ns. kuukausipalkkaiseen työhön voiton. Keskusteluja on käyty, motivaatioita on mitattu. Yhteen todelliseen unelmaduuniinkin olen jo törmännyt. Yrittäjyys on tapetilla joka suunnassa. Kun pari vuotta sitten heittäydyin hyvästä asemasta ja uraputkesta yrittäjäksi,…
Tuottavin työpaikka on missä tahansa tai kaikkialla
Ystäväni Virpi Oinonen piirsi Clearbox Consulting -yhtiölle infografiikaksi Sam Marshallin manifestin digitalisoituneesta työkulttuurista ja sen johtamisesta. ”The Digital Workplace Manifesto illustrated” on mainio kiteytys, miten muutospaineissa elävä työyhteisö luotsataan lentoon. Kuva sopisi huoneentauluksi myös moneen suomalaiseen työyhteisöön. Grafiikka kertoo tarinan, kuinka työpaikka ei ole enää sama fyysinen paikka kuin ennen, vaan toimintaa, jossa asiantuntija on onnellisimmillaan, luovimmillaan ja tehokkaimmillaan missä tahansa…
Serendipiteettiä ja sekä että -maailmaa
Heitin Facebookissa kysymyksen: Pelastetaanko mediabisnes puhtaasti kaupallisella ajattelulla vai sisällön, kohderyhmien ja käyttäytymisen ymmärtämisellä, joka luonnollisesti nivoutuu motivaatioihin maksaa jostain? Ystäväni Antti vastasi alta aikayksikön ja osui asian ytimeen: Ensimmäisellä perinteinen kenttä saa jatkoaikaa ja jälkimmäisellä uudet tekijät pyyhkivät sitten kahta puolta ohitse. Tuloskorttipakka ilmaan ja organisaatio uusiksi – vielä kerran! Organisaatiouudistukset tarkoittavat usein resurssien…
Fasilitointi rokkaa!
Olen tapetoinut huoneen fläppipapereilla. Post It -laput ja eriväriset tussit olen asianmukaisesti ripotellut ympäri tilaa. Kaikki on valmista. Ovesta astuu sisään etuajassa workshopin tilannut pomo vähän jännittyneenä, odottavana ja onnekseni erittäin innostuneena. Hänen jälkeen sisään raahustaa enemmän tai vähemmän innostuneita asiantuntijoita. Heille on plussaa, että saa viettää päivän pois arkityöstä. Negaatioita aiheuttaa ajatus lumihiutalemuodostelmista ja…
Transmedia: kamala sana, sisältöbisneksen pelastus?
Tein aikamatkan Fugun alkuaikoihin ja kaivoin naftaliinista vanhan yritysesittelyn. Tuolloin purimme kollegani kanssa transmedian osiin ja piirsimme näkemyksemme oheiseen kaavioon. Sanahirviöstä ”transmediainen tarinankerronta” voimme kiittää amerikkalaista gurua Henry Jenkinsiä, joka saattoi termin suuren yleisön tietoon teoksessaan Convergence Culture (2006). Käsitettä on yritetty lanseerata myös suomalaisessa mediamaailmassa, mutta kehnoin tuloksin. Puhutaan monimediaisuudesta, mikä on ihan validi termi sekin,…
Hankintakilpailutuksen miinat voi välttää
Helsingin Energialla ei mennyt kilpailutus ns. putkeen. Markkinaoikeus toteaa tuoreessa päätöksessään: ”Vertailutaulukoista ei ole käynyt ilmi, miten tarjouksia on arvioitu kunkin vertailuperusteen osalta, mihin konkreettisiin tarjouksista ilmenneisiin seikkoihin tarjousten vertailu ja piste-erot ovat kunkin vertailuperusteen osalta perustuneet ja mihin konkreettisiin seikkoihin valittajan saamat toimintakuvauspisteet ovat perustuneet. Hankintapäätösten perusteella ei siten ole ollut mahdollista tehdä johtopäätöstä…
Hyvä johtaja, parempi arki
Johtajuutta ja johtajia käsittelevä kirjallisuus ei lopu maailmasta kesken. Johtajuus on tapetilla kymmenissä seminaareissa läpi vuoden. Blogipostauksia, analyysejä ja johtajakoulutusta riittää. Runsaasta tarjonnasta huolimatta huono johtaminen on yhä hämmentävän yleistä (esim. ”Kysely: Huono johtaminen työelämän suurin ongelma”, HS 14.9.2012). Minulle on vuosien varrella, erilaisissa rooleissa, muodostunut melko arkinen näkemys hyvästä ja tuloksellisesta johtajuudesta. Johtajuutta ei…