Millainen televisio olisi, jos se keksittäisiin nyt?

Menneellä viikolla järjestettiin vuotuinen MIPTV-tapahtuma Cannesissa jo 50. kertaa. Tv-sisältöjen osto- ja myyntikarnevaalien lisäksi tapahtumassa puitiin jälleen alan nykytilaa ja tulevaisuutta. Digitaalisen median ja teknologian roolia käsiteltiin etenkin rinnakkaisessa MIPCube-tapahtumassa.

Itselläni oli takana parin vuoden tauko osallistumisessa ja oli mukava nähdä, miten vastakkainasettelu ns. perinteisen television ja transmedian välillä oli jo hävinnyt lähes kokonaan. Second screen, multiplatform ja customer engagement vilahtivat lähes jokaisessa puheenvuorossa.

Yritin kahlata läpi mahdollisimman monta istuntoa ja mitä en nähnyt, seurasin Twitteristä (#miptv, #mipcube), luin liveblogeista (yhteensä n. 60 kpl!), katsoin YouTubesta tai selasin joka päivä uunituoreena ilmestyneestä MIPTV News -lehdestä. Jokaiselle jotain ja meille uutisnarkkareille sopivasti kaikissa eri välineissä. Tässä lyhyt läpijuoksu vain muutamista kiinnostavista pointeista.

”Trying to rethink the way we are consuming tv”

Sosiaalinen katsominen sekä katsojien koukuttaminen ohjelmaa ennen, sen aikana ja jälkeen on isosti pinnalla. Ohjelmakehittäjen tulisi sekoittaa sisällöt, laajempi konteksti ja sosiaalisuus yhteen pakettiin. Mm. Twitterin Dan Biddle runoili, että hashtag on leirinuotio, jonka ympärille ihmiset kerääntyvät kertomaan tarinoita. “Twitter is the room we watch TV in.”

Teknologisilla valinnoilla on nyt selvästi aiempaa suurempi merkitys sisältöjen kehittämisessä, koska sitä kautta löytyvät myös uudet ansaintamallit kiristyvillä mediamarkkinoilla. Televisiosisällöt ovat suosituimpia kuin koskaan, mutta niitä kulutetaan jatkuvasti yhä useammasta laitteesta ja vuorovaikutus nousee suurempaan osaan. ”From PC’s to Consumer Devices”.

Käyttökokemuksella on myös merkitystä. Rinnakkaiskäyttö tai ”2nd screen experience” edellyttävät täydellistä designia. Ihmisillä ei ole ongelmaa maksaa sisällöstä, mutta he eivät halua maksaa huonosta käyttökokemuksesta.

MIPCube pyrki nostamaan myös innovaatioita esiin mm. startup-yritysten kilpasarjalla sekä TV Hack -kilpailulla, jossa koodarit keksivät uusia tapoja kuluttaa videosisältöjä ja koodasivat demoja 48 tunnin ajan. Useissa demoissa yhdistettiin sosiaalista mediaa tv-lähetykseen monin eri tavoin. Voittajahakkerit kuitenkin ideoivat playerin, joka reagoi käyttäjän liikkeeseen. Kaukosäätimen nappien painamisen sijaan sisältöä voi ohjata vaikkapa käden liikkeillä. Idea sinänsä on jo vanha tuttu pelimaailmasta.

”Everything now is multiplatform”

Netin uusista tv-palveluista ruotsalainen Magine oli näkyvästi esillä mm. tapahtuman sponsorina, pyrkien isosti markkinoille tuoreen lanseerauksen jälkeen. Palvelun käyttöliittymä on näkemistäni vastaavista palveluista ehdottomasti paras. Sisältönä Magine tarjoaa laajan skaalan tv-kanavia livenä ja tallenteina, samaan tapaan kuin suomalainen TVkaista. Sisällön laajuus, käyttökokemus, hakuominaisuudet ja tekninen toteutus vaikuttavat kuitenkin olevan valovuosia edellä ja palvelun suunnittelussa on panostettu helppouteen. “It’s beautiful, it works, it’s not trying to mess up the value chain.”

Suomalaisten tv-kanavien kanssa Magine ei ole vielä yhteistyössä, johtuen ainakin osittain tulehtuneesta tekijänoikeustilanteesta, mikä jarruttaa myös harmillisesti täkäläistä palvelukehitystä. Cannesissakin paikalla ollut BooxTV näyttää kuitenkin olevan virkistävä poikkeus. Hienot puitteet tarvitsevat kuitenkin laajemmin sisältöä kilpaillakseen kansainvälisen tarjonnan kanssa.

“The story around the story“

Datan hyödyntäminen ja big data nousevat yhä suurempaan rooliin television kehityksessä. Mediataloille kertyy ällistyttävä määrä tietoa, josta hyödynnetään tällä hetkellä vain murto-osa. Datasta pitäisi osata seuloa se kaikkein hyödyllisin ja rakentaa tarina tarinan ympärille. Mitä relevantti data kertoo ja mihin se kontribuoi, kuinka se käännetään vaikuttavuudeksi ja rahaksi? “Big data is good, smart data is great.”

Vaikuttavimmat luvut ja strategisen onnistumisen esitti Red Bull Media Housen Alexander Koppel. Mediatalo tekee yhteistyötä yli 600 urheilijan kanssa, järjestää yli 1000 tapahtumaa vuodessa ja tuottaa 600 tuntia videosisältöä. Lifestyle-lehdellä on 3 milj. levikki, Facebook-faneja 37 milj. ja YouTube-kanavalla 2 milj. tilaajaa. Tunnetuin ja kallein projekti oli luonnollisesti Felix Baumgartnerin hyppy stratosfääristä. Red Bullin kanavalta YouTubesta hyppyä seurasi suorana ennätykselliset 8 milj. yhtäaikaista katsojaa. YouTuben lisäksi se lähetettiin suorana 77 tv-kanavalla 48 maassa. Hyppy keräsi 9 milj. twiittiä, 15,6 ”sosiaalista kontaktia” sekä lukemattomia lehtijuttuja ja uutisia.

Jos aiemmin Red Bull tunnettiin vain energiajuomana, nyt brändi on vakiinnuttanut asemansa vaikuttavana mediatoimijana, jonka tavoitteena on luoda emotionaalisesti koukuttavaa sisältöä, ja jonka strategia näyttää kaikin puolin onnistuneen. Tarina tarinan ympärillä on lähes yhtä koukuttava ja kiehtova.

”If it doesn’t happen on YouTube, it doesn’t happen”

YouTuben kanavien hyödyntäminen kohderyhmien tavoittamisessa ja sitouttamisessa tuntuu korostuvan vuosi vuodelta. Yleisö on globaalia, hyvin suunniteltu kanava vetää tilaajia, sisältö leviää herkästi sosiaalisessa mediassa ja mainosrahaakin on saatavilla. YouTube mahdollistaa kätevästi myös vuorovaikutuksen ohjelmakehityksessä.

Uusista YouTube-kanavista nousivat esiin mm. Jamie Oliverin FoodTube, meikkivinkeillä suosioon noussut ja lähes miljoona tilaajaa kerännyt Pixiwoo, sporttailuun ja parkouriin keskittynyt Flow sekä parodiaa ja viihdettä tarjoileva Studio Bagel.

Kohderyhmistä puhuttiin suhteellisen vähän. Ns. nuoriso-ongelmaa nosti esille selkeimmin kansainvälinen mediayhtiö Vice, joka aikoo brändätä nuorille kohdennetut uutiset YouTubeen (Vicen pääkanavalla tilaajia tällä hetkellä n. 1,7 milj.). Vice esitti melko tyrmääviä lukuja uutisiin liittyen: 85% sukupolvi Y:stä on tyytymättömiä olemassaoleviin uutislähteisiin ja samalla jopa 92% on kuitenkin kiinnostunut maailman uutisista. 71% kohderyhmästä haluaa läpinäkyvyyttä ja 79% ajatuksia herättävää sisältöä. Vicen mukaan nuorille omistautunutta vetoavaa, maailmanlaajuista uutisia tarjoavaa brändiä ei ole ja yhtiö näkee tässä historiallinen mahdollisuuden.

“We love stories: to tell them, watch them, to feel like they belong to us”

Ongelma tässä megalomaanisessa tapahtumassa yhä on lievä jako kahden kerroksen väkeen, vaikka isolla päälavalla ns. ”päätapahtumassa” nähtiinkin jo läjä YouTube-videoita, Heroes-luoja Tim Kring hehkuttamassa uusia tarinankerronnan muotoja sekä kalvoja Red Bull Media Housen transmedia-strategiasta. Olisi ollut hauska nähdä alakerran innokkaat hakkerit, startupit tai nuoret lupaavat tuottajat samalla lavalla keskustelemassa Homelandin ja Sodan vangit -sarjan käsikirjoittaja-tuottaja Gideon Raffin sekä tanskalaisen draamapomon Piv Bernthin kanssa. Tai Gene Simmonsin haastateltavana ison mediapomon Darren Throopin rinnalla. Ravistelua ja uusia näkökulmia tarvitaan lisää myös sisältökeskusteluun tai tapahtumalla on edessä sama nuoriso-ongelma, kuin useimmilla mediataloilla.

Täysin selvää kaikille kuitenkin on, että menestyksen takana on hyvä tarina ja kyky toteuttaa se ihmisiä koskettavalla tavalla, kielialueesta riippumatta.

Kaikille Vallan linnakkeen faneille muuten tiedoksi, että DR:n seuraava suurempi draamasatsaus tulee pureutumaan vahvojen naiskuvausten jälkeen miesten sielunmaisemaan. Odotukset ja rima on asetettu korkealle.