| | |

Hyvän työelämän puolesta


Fugu Media ui jälleen. Muutama vuosi sitten tämä yhden naisen toimisto jäi hyvässä nousukiidossa odottamaan paluuta. Nyt on sen aika. Tällä kierroksella unelma ja pitkän tähtäimen tavoite on kasvattaa Fugu toimistoksi, jossa alan huipputyypit voivat toteuttaa ammatillisia intohimoja yhdessä.

Yhteiskunta janoaa hyvää johtajuutta

Syy Fugun taukoon oli saamani vastaansanomaton työtarjous tapahtuma- ja medialiiketoimintaan keskittyneen KL-Kustannuksen toimitusjohtajan ja Kuntalehden päätoimittajan pestiin. Se oli aluevaltaus, joka kannatti tehdä. Neljässä vuodessa pääsin perusteellisesti käsiksi kuntakentän elämään: päätöksentekoon, trendeihin, haasteisiin ja muutospaineisiin. Liiketoiminnan puolella sain näyttää kynteni kilpaillussa mediamarkkinassa ja suositussa tapahtumabisneksessä. Ilokseni pääsimmekin maksamaan kohtuullisia osinkoja yhtiön omistajalle Kuntaliitolle. Tämä työtehtävä avasi silmät etenkin johtamisen arkisille haasteille, joita niin viranhaltijat kuin luottamushenkilötkin kohtaavat, yhdessä ja erikseen.

Viime keväänä sain kutsun muutosjohtamiskeikalle Tampereen ammattikorkeakouluun, monikulttuurisen viestintä- ja markkinointiyksikön tilapäiseksi vetäjäksi. Tavoitteena oli johtaa tiimi hyvään kuntoon, mikä sisälsi muun muassa roolien ja prosessien kunnostamista, sekä ennen kaikkea satsaamista vuoropuheluun ja asiantuntijatyön arvostamiseen. Samalla sain sukeltaa näköalapaikalle korkeakoulumaailmaan, toimimmehan tiiviissä yhteistyössä myös yliopiston kanssa. Sisäisen, ulkoisen, kansainvälisen ja TKI-viestinnän lisäksi toteutimme hakumarkkinointia ja kehitimme brändiä. Kriisiviestintäkin tuli tutuksi. Kun jätin pestin sovitussa aikataulussa, olin saavuttanut asetetut tavoitteet.

Fugu kasvaa

Taukovuosien aikana ymmärsin jälleen syvällisesti, että vaikka johtamisesta puhutaan paljon, paremman työelämän puolesta riittää tehtävää. Hyvin johdetut ihmiset ovat hyvinvoivia ja hyvin tuottavia. Yksinkertaista, loogista ja paljon toistettua, mutta arjessa yhä harvinaista. Myös työpaikan kulttuurin, prosessien ja arkisten työkalujen on tuettava sekä johtamista että asiantuntijatyötä, muuten hommasta ei tule mitään.

Motiivina Fugun henkiin herättämiselle on päästä hyödyntämään mahdollisimman monipuolisesti 25 vuoden kokemusta erilaisista kehitys- ja johtamistöistä etenkin viestintä- ja mediakentältä. Myös liiketoiminnan ja organisaatioon muutoksiin, henkilöstöön sekä prosesseihin liittyvät tehtävät ovat osoittautuneet vahvuuksiksi.

Mikä parasta, tällä kierroksella Fugu ei ole enää yhden naisen varassa, vaan tiimiin on liittynyt kaksi oman alansa huippuammattilaista digitaalisen markkinoinnin ja brändinhallinnan alueilta. Yhteistyöverkostot ovat muutenkin kasvaneet ja lujittuneet. Näistä lisää tuonnempana!

Yours Truly,
Marja