Sosiaalisen median lasinen labyrintti


Tilastokeskuksen vuosittain julkaisemien ”Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö” ja ”Tietotekniikan käyttö Suomessa” -tutkimusten mukaan vuonna 2022 sosiaalista mediaa käytti 70% suomalaisista eli noin 3 900 000 henkilöä. Myös 79 prosenttia vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä käytti sosiaalista mediaa.

Vaikka olemme omaksuneet eri sosiaalisen median palvelut nopeasti, palveluiden käyttö haastaa arkiajattelumme monin eri tavoin. Valmentaessani asiantuntijoita someviestintään, olen usein huomannut, että monia aktiivisiakin käyttäjiä mietityttää sosiaalisen median toiminnan periaatteet. 

Sosiaalinen media onkin omanlaisensa lasinen labyrintti: läpinäkyvä, mutta sisimmiltään sokkelo, jossa suunnistamiseen harjaantuu ymmärtämällä sen perusperiaatteita.

Mistä lasinen labyrintti rakentuu?

Jokaisen somealustan taustalla toimii näkymätön algoritmi, jonka sääntöjen mukaan eri julkaisut sekä sometilit saavat näkyvyyttä. Sisältöjen ja mainosten kohdentaminen sopiville käyttäjille on yhteisöpalvelujen ydintavoite. Jokaisen yhteisöpalvelun oma algoritmi pyrkii tähän hieman eri tavoin.

Karkeasti voidaan sanoa, että joidenkin kanavien algoritmit suosivat kuvia ja videoita, kun puolestaan toisissa tekstipohjaiset julkaisut menestyvät paremmin. Jokaisella palvelulla on kuitenkin oma tapansa antaa laatupisteitä somepostauksille ja kanaville niiden aktiivisuuden mukaan. Sisältöä voidaan suositella käyttäjille muun muassa samankaltaisuusperiaatteen mukaisesti, sisällön relevanttiuden mukaan tai julkaisun saaman suosion perusteella. Kaiken koukkuna on saada pidettyä käyttäjä palvelun ääressä ja palaamaan aina uudestaan.

Viisi vinkkiä algoritmien kanssa toimimiseen

Mitä siis kannattaa tehdä? Kaikissa kanavissa pätevien ohjeiden antaminen on hankalaa. Seuraavat vinkit auttavat kuitenkin alkuun algoritmien hyödyntämisessä:

  • Valitse itsellesi sopivimmat kanavat: missä kanavissa sinun kohderyhmäsi on aktiivisin?
  • Ole aktiivinen ja johdonmukainen julkaisija: mistä aiheista ja miten usein julkaiset uutta sisältöä, mikä on sinulle optimaalinen ajankohta julkaista?
  • Harkitse, lähdetkö mukaan trendeihin nopean somenäkyvyyden saavuttamiseksi
  • Pyri sitouttamaan ja synnyttämään vuorovaikutusta sekä seuraajiesi että sidosryhmiesi kanavien välillä
  • Hyödynnä somekanavistasi saatavilla olevaa dataa

Testaa, kokeile, onnistu!

Vaikka algoritmi on näkymätön, käytännössä sitä on helppo havainnoida testaamalla eri tavoin rakennettuja somejulkaisuja eri kanavassa. Syväsukellus oman somekanavan analytiikkaan antaa myös enemmän keinoja hyödyntää algoritmia julkaisujen tavoittavuuden ja sitouttavuuden kasvattamiseksi.

Kun käyttäjadataa on saatavilla runsaasti, myös algoritmit kehittyvät nopeasti ja tulevat aina vain paremmiksi sisältöjen suosittelemisessa yksittäiselle käyttäjälle. Usein muutokset palvelussa jäävät päivittäiseltä käyttäjältä havaitsematta. Pienillä päivityksillä on kuitenkin isoja vaikutuksia niin tavalliseen sisällöntuotantoon kuin markkinointiinkin somessa. Labyrintti siis muuttuu jatkuvasti, mutta onneksi sen lasisia seiniä voi kirkastaa.

Me Fugun asiantuntijat olemme valmiita valmentamaan ja auttamaan erilaisissa somepulmissa.