| |

Vierailijablogi: saavutettava sisältö, kirosana vai helpotus?


Suomessa on yli miljoona ihmistä, jotka tarvitsevat saavutettavuutta. Meille lopuillekin siitä on huomattavasti hyötyä. Saavutettavuus on yhdenvertaisuutta. Kun tuotat verkkopalvelut ja sisällöt saavutettavasti, varmistat samalla koko kohderyhmän paremman tavoittavuuden.

Saavutettavuusdirektiivi velvoittaa julkishallintoa toteuttamaan verkkopalvelut WGCA-standardin mukaiseksi. Saavutettavuus ei kuitenkaan ole vain tekninen asia, vaan mitä suurimmassa määrin päivittäisen viestinnän ytimessä, oli kyse kieliasusta tai visuaalisesta viestinnästä.

Saavutettava sisältö luontevaksi osaksi arkea

Ajatteletko kirjoittaessasi, että kielen pitäisi olla selkeää, yleistajuista ja lyhyistä virkkeistä koostuvaa? Kun teetät taittotyötä, muistatko varmistaa, että graafikko koodaa ulkoasun saavutettavaksi? Tai että verkkosivujen graafit sisältävät riittävästi toisistaan erottuvia elementtejä ja kuvissa on alt-tekstit? Tarkistatko aina, että liitetiedostot ovat koneluettavia? Tiesitkö, että myös sosiaalisessa mediassa olisi hyvä olla saavutettava, esimerkiksi hashtagien käytössä?

Täydellistä saavutettavuutta on vaikea toteuttaa, mutta kun omaksuu tietyt hyvät käytännöt arkisessa sisällöntuotannossa, se helpottaa useiden käyttäjien näkökulmasta tilannetta jo huomattavasti.

Fugun asiantuntijat ovat apunasi, kun organisaatiollanne on tarve ymmärtää paremmin viestinnän saavutettavuutta. Tuotamme saavutettavaa sisältöä puolestanne ja valmennamme asiantuntijoita ottamaan saavutettavuuden osaksi päivittäisiä rutiineja.